Masaż w ciąży

Masaż w ciążyOdpowiednio dobrany masaż to doskonały sposób na poprawę nastroju przyszłej mamy, a także na złagodzenie klasycznych dolegliwości wynikających z ciąży. Oto kilka wskazówek, jak pomóc naszym partnerkom.

Kto może być masowany?

Przy prawidłowo przebiegającej ciąży nie powinno być żadnych przeszkód. Jeżeli jednak decydujemy się na masaż, należy wcześniej zasięgnąć opinii lekarza prowadzącego, który powinien nam dać „zielone światło”. Do przeciwwskazań należą m.in. łożysko centralnie przodujące (wówczas nie masuje się brzucha) lub skracająca się szyjka macicy (w takim przypadku masujemy delikatniej). Całkowity zakaz może wystąpić jedynie w skrajnych przypadkach. „Jeszcze nie spotkałam się z pacjentką, której w ogóle bym nie mogła masować” – mówi Zofia Budkiewicz, fizjoterapeutka, która specjalizuje się w masażu oraz ćwiczeniach dla kobiet w ciąży.

Jaka pozycja?

Pozycja kobiety masowanej podczas ciąży powinna być dla niej jak najbardziej komfortowa. Najczęściej przyszła mama leży na boku, czasami siedzi lub leży na plecach. „W tym ostatnim przypadku musimy uważać, by nie doprowadzić do ucisku na żyłę główną dolną, bo wówczas masowanej może się zrobić duszno lub słabo. „W takim przypadku ( lub gdy wystąpią jakiekolwiek inne dolegliwości) przerywamy nasz masaż” – podkreśla Zofia Budkiewicz.

Przeprowadzenie masażu w domowych warunkach może być mniej wygodne niż w profesjonalnym salonie, jednak przy odrobinie chęci możemy z tym sobie poradzić. Ciężarną najlepiej jest położyć na stole lub macie. Jeżeli mamy w domu worek sako, bardzo dobrze masuje się na nim stopy i łydki. Możemy też masować partnerkę na piłce, w pozycji klęku.

Jak masować?

Masaż w ciąży nie różni się bardzo od masażu klasycznego, ale jest znacznie delikatniejszy. „Nie stosujemy w nim technik uderzania, wstrząsania czy wibracji. Jest za to dużo głaskania, lekkiego ugniatanie czy rozcierania” – zwraca uwagę fizjoterapeutka.

masaż w ciąży

Odpowiednio „dopieszczone” ciało kobiety pomoże jej łatwiej znieść trudy ciąży. Dobrze wykonany masaż zmniejsza dolegliwości związane z bólami pleców, kręgosłupa i odcinka piersiowego. Masowanie łydek (nie robimy tego w przypadku występowania żylaków), rąk i przedramion pozwala pozbyć się obrzęków oraz zdrętwień,

masaż ud zapobiega powstawaniu cellulitu, a masowanie pośladków, karku oraz szyi działa odstresowująco. Pamiętajmy, by masując dolny odcinek pleców robić to bardzo delikatnie oraz by podczas masażu stóp nie uciskać ich zbyt mocno ze względu na znajdujące się na nich punkty akupresurowe.

Warto zaznaczyć, że masażu nie przeprowadzamy „na sucho”. Doskonale się przy tym sprawdza olejek kokosowy lub migdałowy, albo nawet zwykła oliwka dla dzieci. Naszą partnerkę możemy masować codziennie. Jeżeli nie ma co do tego przeciwwskazań oraz stosujemy odpowiednie techniki, możemy to robić od samego początku do końca ciąży.

Więcej informacji o technikach masażu kobiety w ciąży znajdziesz na stronie e-trener.tv

Komentarze

Dodaj komentarz