A ja rosnę i rosnę

Dziecko układające wieżę z klockówKiedy dziecko powinno zacząć siadać, a kiedy chodzić? Kiedy powinno gaworzyć, a kiedy zacząć mówić? To standardowe pytania, które zadaje sobie każdy rodzic.

Co i kiedy?

Pierwsze podniesienie główki, pierwszy obrót na brzuch, pierwszy krok czy w końcu tak oczekiwane magiczne słowa „ta-ta” i „ma-ma”. Na te chwile z niecierpliwością czeka każdy rodzic. Kiedy zatem nasze dziecko powinno zdobywać poszczególne umiejętności? Poniżej poglądowa lista oczekiwanych osiągnięć w pierwszym roku życia malucha:

1. miesiąc

- leżąc na brzuchu samo przesuwa główkę, próbuje ją unosić
- jest w stanie przez moment skupić wzrok na naszej twarzy
- wydaje krótkie dźwięki, takie jak „a”, „e”

2. miesiąc

- przy podciąganiu za rączki do pozycji siedzącej utrzymuje główkę
- uśmiecha się
- śledzi wzrokiem poruszającą się osobę lub przedmiot

3. miesiąc

- leżąc na brzuchu opiera się na przedramieniu
- w pozycji siedzącej potrafi prosto utrzymać główkę
- wkłada rączki do buzi
- bawi się rękami

4. miesiąc

- leżąc na brzuchu próbuje prostować nóżki
- leżąc na plecach zaczyna łączyć dłonie
- przy podciąganiu za rączki do pozycji siedzącej unosi główkę i ramiona
- śmieje się na głos
- próbuje łączyć sylaby

5. miesiąc

- leżąc na brzuchu opiera się na dłoniach
- zaczyna przesuwać się wokół własnej osi
- powtarza sylaby „ge-ge”

6. miesiąc

- przewraca się z pleców na brzuch i odwrotnie
- trzymane pionowo zaczyna utrzymywać częściowo własne ciało
- w pozycji siedzącej (z oparciem) chwyta grzechotkę ręką
- reaguje na „a kuku”
- zaczyna gaworzyć

7. miesiąc

- przez chwilę potrafi siedzieć bez podtrzymywania
- leżąc wkłada stopę do buzi
- pełza okrężnie i do tyłu
- zaczyna łączyć sylaby

8. miesiąc

- siedzi bez podparcia
- zaczyna siadać samodzielnie
- potrafi przyjąć pozycję na czworakach
- stoi z podparciem
- szuka przedmiotu, który upadł
- próbuje wydawać dźwięki szeptem

9. miesiąc

- trzymane pod pachy próbuje wykonywać ruchy chodzenia
- staje samo
- trzymając się (np. kanapy) próbuje chodzić bokiem
- upuszcza celowo zabawki
- potrafi wyciągać przedmioty z pojemnika
- wymawia słowa „ma-ma”, „ba-ba”

10. miesiąc

- wyjmuje mały przedmiot z dużego
- chodzi trzymane za dwie ręce
- odwraca głowę w kierunku znanych osób
- naśladuje czynności np. „papa”

11. miesiąc

- staje samodzielnie
- chodzi trzymane za jedną rękę
- pokazuje palcem wskazującym
- reaguje na zakazy
- na prośbę wyrażoną gestem potrafi pewnie podać przedmiot
- wymawia sensowne sylaby

12. miesiąc

- wkłada mały przedmiot do dużego
- samodzielnie stawia pierwsze kroki
- wykonuje proste polecenia
- wymawia sensownie 2-3 sylaby

Bez paniki, ale czujnie

Obserwując postępy dziecka należy jednak pamiętać, że każdy maluch rozwija się indywidualnie i poszczególne umiejętności może zdobywać wcześniej lub później. Gdy zatem nasza pociecha nie spieszy się do siadania, czy chodzenia nie panikujmy, ale też tego nie ignorujmy. W razie jakichkolwiek wątpliwości najlepiej porozmawiać z pediatrą naszego dziecka, który oceni, czy są powody do obaw, czy też nie.

 

UWAGA! Wszystkie treści zawarte w tym artykule mają wyłącznie charakter informacyjny i poglądowy. Nie mogą one być podstawą do stawiania jakichkolwiek diagnoz i podejmowania leczenia, ani tym bardziej powodem rezygnacji z wizyty u lekarza. PAMIĘTAJ! Każdy niepokojący objaw konsultuj z lekarzem.

 

Komentarze

Dodaj komentarz